Az elhelyezés feltételei és menete

Az idősotthoni elhelyezés a felvételi kérelemmel indul. Az otthon megtekintése során felvilágosítást nyújtunk az ellátási körülményekről, illetve tájékozódunk az ellátást kérő fizikális és mentális egészségének állapotáról, megvizsgálva a kizáró okokat.

Az idősek otthonában az a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött személy látható el, akinek napi 4 órát meghaladó, illetve a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükségletét az intézményvezető, illetve az illetékes orvos megállapítja (gondozási szükséglet), de rendszeres fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel.

Idősek otthonában ellátható az a 18. életévét betöltött személy is, akinek ellátása más típusú ápolást, gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható – akinek betegsége vagy fogyatékossága miatt – önmagáról gondoskodni nem képes, és a fentiekben felsorolt gondozási szükségletekkel rendelkezik.

Idősek otthonában az ellátást kérelmező személlyel - az ellátás igénylésekor legalább egy éve együtt élő házastársa, élettársa, testvére és fogyatékos közeli hozzátartozója - gondozási szükséglet hiányában is felvehető.

Az otthonba történő elhelyezés további feltétele, hogy az érintett személy nem szenved pszichiátriai-, vagy szenvedélybetegségben.

Az idősotthoni ellátás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére, indítványára történik.

Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet az érintett személy véleményének figyelembevételével a törvényes képviselő terjesztheti elő. Korlátozottan cselekvőképes személy kérelmét - a törvényes képviselő beleegyezésével – önállóan kérheti, amennyiben ebben a tárgykörben nem áll korlátozás alatt.

A kérelem benyújtása előtt a szolgáltatást igénybe venni kívánó, valamint törvényes képviselője, hozzátartozója személyesen is tájékozódhat az intézmény működéséről.

Kérelmi nyomtatványaink innen letölthetőek. Kérés esetén kipostázzuk a megadott címre.

Az ellátás iránti kérelemhez csatolandó mellékletek:
  • Nyugdíjfolyósító Igazgatóság évente kibocsátott tájékoztatója a folyósított ellátás összegéről
  • Egyéb rendszeres jövedelemről igazolás másolata (FOT, családi pótlék, életjáradék stb…)
  • Tartásra köteles személyek jövedelem igazolása
  • Gondnokság alá helyező végzés és gondnoki kinevező határozat
  • Illetékes orvos által kiállított igazolás fertőző betegségtől való mentességről, ill. közösségben történő elhelyezésre alkalmasságról
  • Orvosi igazolások, zárójelentések, melyek kórtörténeti szempontból lényegesek és az ellátás érdekében bejelentésre szorulnak

A kérelem előterjesztésekor a jövedelemvizsgálathoz be kell nyújtani a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999 (XI.24.) SzCsM rendelet 1. számú melléklet II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot, melyet a Kérelem formanyomtatványunk tartalmaz.
A Szt. 119/C §-a szerinti jövedelemvizsgálatot nem kell elvégezni abban az esetben, ha az ellátást igénylő, az ellátott vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos mértékű személyi térítési díj megfizetését.

Az előgondozás keretében történik a tájékozódás az intézményi ellátást igénybe vevő életkörülményeiről, egészségi állapotáról, szociális helyzetéről a megfelelő, személyre szabott szolgáltatás biztosítása érdekében, továbbá felkészíti az ellátást igénybe vevőt az intézményi elhelyezésre. (9/1999. SzCsM. 4. § (1) bekezdés)


Az előgondozás célja:

  • Az ellátást igénybe vevő helyzetének megismerése annak megállapítása céljából, hogy az igénybe vevő állapotának és szükségletének megfelel-e az intézmény szolgáltatása.
  • Tájékoztatás nyújtása az elhelyezést igénybe vevő részére, az intézményi életre való megfelelő felkészülés érdekében.
  • Annak vizsgálata, hogy az ellátást igénybe vevő életkora, egészségi állapota, valamint szociális helyzete alapján jogosult-e az ellátásra.
  • A szolgáltatás biztosításának előkészítése az igénybe vevő részére a fogadó intézményben.
  • Az intézményben élők és dolgozók felkészítése az igénybe vevő fogadására, az intézménybe történő beilleszkedés zavartalan biztosítása.

A kérelemről az intézményvezető dönt, a döntésről értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét. Elutasítás esetén az értesítés írásban történik. ( Szt. 94.§ (2) )
Ha az ellátást igénylő (törvényes képviselő) az intézmény vezetőjének döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc (8) napon belül a fenntartóhoz fordulhat. Ilyen esetben a fenntartó határozattal dönt a beutalás kérdéséről. (Szt. 94/A.§ (3))

Az intézményvezető – jogszabály szerinti nyilvántartás alapján – az igények beérkezésének sorrendjében gondoskodik az ellátást igénylők elhelyezéséről. (Szt. 94/B.§ (1))

Az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az intézményvezető az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt. (Szt. 94/C.§ (1))

Az idősek otthonában a férőhelyszám legfeljebb 15 %-áig a gondozási szükséglettel nem rendelkező személy is ellátható, ha az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalja a szolgáltatási önköltséggel azonos mértékű személyi térítési díj megfizetését.


Intézményi felvételhez az alábbi dokumentumokra van szükség:

  • Korábbi zárójelentések, orvosi leletek
  • Érvényes személyi igazolvány, lakcímkártya
  • Hatósági igazolvány (TAJ kártya)
  • Adott évi nyugdíjigazolás ill. minden egyéb rendszeres jövedelemről szóló igazolás
  • Gondnokság alatt álló esetében, a gondnokság alá helyezésről szóló bírói végzés, gyámhivatali határozat másolata
  • Születési anyakönyvi kivonat másolata
  • Közgyógyellátási igazolvány (amennyiben rendelkezik vele)

A beköltözéshez szükséges dokumentumok és igazolások tájékoztatója innen letölthető.
Jelen dokumentum, az "Elhelyezés feltételei és menete" itt elérhető.