Az idősotthoni elhelyezés a felvételi kérelemmel indul. Az otthon megtekintése során felvilágosítást nyújtunk az ellátási körülményekről,
illetve tájékozódunk az ellátást kérő fizikális és mentális egészségének állapotáról, megvizsgálva a kizáró okokat.
Az idősek otthonában az a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött személy látható el, akinek napi 4 órát meghaladó,
illetve a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükségletét az intézményvezető,
illetve az illetékes orvos megállapítja (gondozási szükséglet), de rendszeres fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel.
Idősek otthonában ellátható az a 18. életévét betöltött személy is, akinek ellátása más típusú ápolást, gondozást nyújtó intézményben
nem biztosítható – akinek betegsége vagy fogyatékossága miatt – önmagáról gondoskodni nem képes, és a fentiekben felsorolt gondozási szükségletekkel rendelkezik.
Idősek otthonában az ellátást kérelmező személlyel - az ellátás igénylésekor legalább egy éve együtt élő házastársa, élettársa, testvére és
fogyatékos közeli hozzátartozója - gondozási szükséglet hiányában is felvehető.
Az otthonba történő elhelyezés további feltétele, hogy az érintett személy nem szenved pszichiátriai-, vagy szenvedélybetegségben.
Az idősotthoni ellátás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóbeli vagy írásbeli kérelmére, indítványára történik.
Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet az érintett személy véleményének figyelembevételével a törvényes képviselő terjesztheti
elő. Korlátozottan cselekvőképes személy kérelmét - a törvényes képviselő beleegyezésével – önállóan kérheti, amennyiben ebben a tárgykörben nem áll korlátozás alatt.
A kérelem benyújtása előtt a szolgáltatást igénybe venni kívánó, valamint törvényes képviselője, hozzátartozója személyesen is tájékozódhat az intézmény működéséről.
Az ellátás iránti kérelemhez csatolandó mellékletek:
- Nyugdíjfolyósító Igazgatóság évente kibocsátott tájékoztatója a folyósított ellátás összegéről
- Egyéb rendszeres jövedelemről igazolás másolata (FOT, családi pótlék, életjáradék stb…)
- Tartásra köteles személyek jövedelem igazolása
- Gondnokság alá helyező végzés és gondnoki kinevező határozat
- Illetékes orvos által kiállított igazolás fertőző betegségtől való mentességről, ill. közösségben történő elhelyezésre alkalmasságról
- Orvosi igazolások, zárójelentések, melyek kórtörténeti szempontból lényegesek és az ellátás érdekében bejelentésre szorulnak
A kérelem előterjesztésekor a jövedelemvizsgálathoz be kell nyújtani a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről
szóló 9/1999 (XI.24.) SzCsM rendelet 1. számú melléklet II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot, melyet a Kérelem formanyomtatványunk tartalmaz.
A Szt. 119/C §-a szerinti jövedelemvizsgálatot nem kell elvégezni abban az esetben, ha az ellátást igénylő, az ellátott vagy a térítési díjat
megfizető más személy írásban vállalja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos mértékű személyi térítési díj megfizetését.
Az előgondozás keretében történik a tájékozódás az intézményi ellátást igénybe vevő életkörülményeiről, egészségi állapotáról, szociális
helyzetéről a megfelelő, személyre szabott szolgáltatás biztosítása érdekében, továbbá felkészíti az ellátást igénybe vevőt az intézményi
elhelyezésre. (9/1999. SzCsM. 4. § (1) bekezdés)
Az előgondozás célja:
- Az ellátást igénybe vevő helyzetének megismerése annak megállapítása céljából, hogy az igénybe vevő állapotának és szükségletének megfelel-e az intézmény szolgáltatása.
- Tájékoztatás nyújtása az elhelyezést igénybe vevő részére, az intézményi életre való megfelelő felkészülés érdekében.
- Annak vizsgálata, hogy az ellátást igénybe vevő életkora, egészségi állapota, valamint szociális helyzete alapján jogosult-e az ellátásra.
- A szolgáltatás biztosításának előkészítése az igénybe vevő részére a fogadó intézményben.
- Az intézményben élők és dolgozók felkészítése az igénybe vevő fogadására, az intézménybe történő beilleszkedés zavartalan biztosítása.
A kérelemről az intézményvezető dönt, a döntésről értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét. Elutasítás esetén az
értesítés írásban történik. ( Szt. 94.§ (2) )
Ha az ellátást igénylő (törvényes képviselő) az intézmény vezetőjének döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított
nyolc (8) napon belül a fenntartóhoz fordulhat. Ilyen esetben a fenntartó határozattal dönt a beutalás kérdéséről. (Szt. 94/A.§ (3))
Az intézményvezető – jogszabály szerinti nyilvántartás alapján – az igények beérkezésének sorrendjében gondoskodik az ellátást igénylők
elhelyezéséről. (Szt. 94/B.§ (1))
Az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az intézményvezető az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt. (Szt. 94/C.§ (1))
Az idősek otthonában a férőhelyszám legfeljebb 15 %-áig a gondozási szükséglettel nem rendelkező személy is ellátható, ha az ellátást igénylő
vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalja a szolgáltatási önköltséggel azonos mértékű személyi térítési díj megfizetését.
Intézményi felvételhez az alábbi dokumentumokra van szükség:
- Korábbi zárójelentések, orvosi leletek
- Érvényes személyi igazolvány, lakcímkártya
- Hatósági igazolvány (TAJ kártya)
- Adott évi nyugdíjigazolás ill. minden egyéb rendszeres jövedelemről szóló igazolás
- Gondnokság alatt álló esetében, a gondnokság alá helyezésről szóló bírói végzés, gyámhivatali határozat másolata
- Születési anyakönyvi kivonat másolata
- Közgyógyellátási igazolvány (amennyiben rendelkezik vele)
A beköltözéshez szükséges dokumentumok és igazolások tájékoztatója innen letölthető.
Jelen dokumentum, az "Elhelyezés feltételei és menete" itt elérhető.